Ha útépítés, akkor hengerelt aszfalt…
Ha útépítés, akkor hengerelt aszfalt…
Útépítés aszfaltozással, bizony: mert az aszfaltozás története 2500 évre tekint vissza, a híres útépítő rómaiak is alkalmazták. Ez az útburkolat évszázadokon át bizonyított és ma újra és többszörösen bevetésre kerül.
Önálló elemként, vagy egységes építészeti keretében: az aszfaltos burkolat kiváló tulajdonságokat és sokfajta felhasználási lehetőséget kínál Önnek is.
Öntött aszfalt vagy hengerelt aszfalt…, de mi a különbség?
A hengerelt aszfalt és az öntött aszfalt közötti legnagyobb különbség, hogy a hengerelt aszfalt bitumen tartalma csupán 4,5-5 %.
Bár nem vízzáró felület képezhető vele, azonban a hengerelt aszfaltot magas terhelhetősége egyértelműen teherautó biztossá minősíti.
Miért is hengerelt aszfalt a neve?
Az úthenger miatt, mely egyike a klasszikus útépítésen használt gépeknek- útalapok, töltések és az aszfalt tömörítéséhez használjuk. Érdekes, kissé viccesen alakja sokak szimpátiáját elnyerte és így az aszfaltozó technológia is ezt a nevet hordozza.
Mikor legyen a felület hengerelt aszfalt?
Tartós útépítés tervezése esetén, ha a burkolatok használatánál a nagy forgalmi és súlyterhelést is figyelembe kell venni, akkor az aszfaltburkolatot így érdemes tervezni, hisz ebben az esetben az út élettartama így lesz ideális.
Az útépítés kivitelezése
Az első dolgunk az útépítés során, hogy kijelöljük az út nyomvonalát. Miután kiszedjük a földet, ún. tükör készítéssel kijelöljük a munka területet.
Sóderágyat készítünk és a betonozunk, és minden folyamat után tömörítünk és tömörítünk.
Ha poros a felület takarítás következik, majd az emulzió réteg kialakítása. Ilyen aszfaltburkolatú felületeknél elengedhetetlen ez a munkafolyamat, hisz az emulzió nélkül ebben az esetben nem tapad meg az aszfalt a felületre.
Az aszfaltburkolat leendő funkciója alapján kell megválasztani a szemcsevastagságát, hisz minél nagyobb kavicsokat alkalmazunk, annál nagyobb lesz az útburkolat teherbíró képessége is.
A leendő útburkolat feltételezhető igénybevétele alapján alakítjuk ki végül az aszfalt vastagságát is, itt is szem előtt tartva a feltételezhető teherbírás kiszolgálása alapján.